torsdag 16 december 2010

9: Min tro

Min tro.
Jag har tillhör ju ett protestantiskt land fast ja har själv aldrig tillhört nån tro då min familj är totalt okristna. Jag brukar säga att ja e ateist, för jag tror inte att nån gud finns och jag skulle till och med kunna säga att jag är emot religioner. Jag vet att det är ett jättekänsligt ämne, men dethär e bara mina åskiter. Jag tycker det är helt sjukt i vissa länger hur kvinnor behandlas inom vissa religioner. Men det sjukaste är nog hedersmord, det visar ju bara på att en religion gått alldeles för långt! O typ mitt i 40graders värme måste kvinnor gå omkring i jättevarma heltäckande kläder.Visst, om dom vill, men jag tycker att det finns aldeles för mycke tvång inom starkt troende familjer då barnen tvingas vara lika troende men kanske inte vill och mår dåligt över det. Och för att inte nämna alla jävla krig! Jag skulle inte ha nåt emot religioner ifall dom inte gjorde nån skada för det är inte min ensak hur folk vill leva. Men nu äre inte så och jag kan faktiskt säga att jag önskar att de inte fanns. En anledning till att jag inte tror på något e för att ja tycker att allt låter så dumt. Kan man bara inte få göra lite som man vill? Ha vilka kläder man vill osv, ha sex när man vill med vem man vill, osv.. alla mår bäst av det. Tyvärr är det allt för många som blir hjärntvättade också, som inte äns får en chans att tro på nåt annat. Jag tänker främst på sekter i USA, det finns så många sjuka sekter där. T.ex så kanske mannen som styr sekten säger att han måste ha sex med de unga tjejerna eller nån i sekten för att gud har sagt det. Och alla ba accepterar. Många av de slutar med att alla tar massjälvmord. Så aa, alla borde få tro på vad de själva vill och det låter ju väldigt självklart när ja säger det, men varför är det inte så då?


Jag tror heller inte på ödet som vissa säger. Jag tror inte att allt e förutspått, jag tror att det är det till en viss del men att man aldrig skulle kunna se in i framtiden just för att då skulle man kunna ändra framtiden, och eftersom att ödet inte går att ändra så tror jag inte på det. Däremot så tror jag på att allt jämnar ut sej, det måste finnas både plus o minus för att man ska kunna uppskatta det som är minus. Därför kan inte alla ha det bra i världen, eller så måste alla ha det exakt likadant men det skulle aldrig gå med tanke på hur människan är. Det är som med årstiderna, Vintern måste finnas för att vi ska uppskatta sommarn så mycket även fast vissa tror att det skulle vara najs med sommar året runt, jag tror faktiskt inte att speciellt många skulle vilja det egentligen.  Men visst kan man tycka att vintern e för lång. Men om man tänker på folk som bor i varma länder som kommer hit, som kanske aldrig sett snö, tycker att det är hur häftigt som helst medans vi går o klagar ända tills det försvinner.
Jag ser mej heller inte som att jag tror på vetenskapen. Eller det gör man ju, men inte liksom helt o hållet. Som att jag tror absolut inte att man bara försvinner o aldrig mer finns när man dör. Det är så dumt egentligen att så många tror det, för det säger dom ju bara för att man inte kan bevisa nåt annat. typ "Går det inte att bevisa så äre inte så!". Jag tycker det är så uppenbart att man finns kvar på nåt sätt... men dt e ju min egen tro :)

Inga kommentarer: